Home > Personal > Å snakke norsk

Å snakke norsk

Jeg ønsker å snakke norsk. Jeg ønsker å snakke svensk og dansk, også, men det er vanskelig å lære ett språk.

Skandinaver er gode på språk – og dere måtte snakke engelsk så godt! Vi amerikanere er forferdelige på språk – vi er late og bare snakke engelsk!

Min mormor og min morfar snakket forskjellige dialekter. De ble født i Minnesota, men deres foreldre (mine oldeforeldre) ble født i Norge. Min morfars familie kom fra Vestlandet. Min mormors familie kom fra Vang i Valdres i Oppland. Jeg spurte mine besteforeldre for å lære meg norsk, men da de var uenige om hvordan man sier ting.

Tretti år siden mange av de gamle mennesker i Minnesota kunne snakke norsk. Nå er nesten ingen snakker norsk. Min mor er 86 år gammel og hun snakker ikke norsk. Min svigerfar er 92 og han kan snakke norsk.

Jeg håper jeg kan lære norsk. Jeg har hjelp fra google.translate når jeg skriver norsk. Jeg kan bare snakke litt nå. Jeg lytter til norsk radio på internett.

USA er mitt hjemland – men så er Norge og Sverige – de er hjemlandet til min mors familie og min fars familie. Jeg er glad når jeg kan besøke.

Ingen av mine oldeforeldre dro tilbake til Norge og Sverige. De forlot sine hjem og sine foreldre og de ​​aldri så dem igjen. Men de husket sine land, og lærte deres familier å huske på – vi er norske – vi er svenske.

Categories: Personal
  1. alex
    March 22, 2012 at 12:53 am

    e ikke så vanskelig det.

    jeg skrevet en bok på omtrent 40-50 sider med typiske fraser, og litt mer innviklete ordtak og forklaringer, som er kjempe bra for alt fra amatører til avanserte brukere

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

